Facebook heeft in de Verenigde Staten een interactieve kaart gelanceerd die laat zien hoeveel mensen in de buurt symptomen van COVID-19 hebben.
Dat gebeurt op basis van enquêtes onder Facebook-gebruikers waarin zij al dan niet symptomen van COVID-19 hebben gemeld.
Iedere dag wordt een zwik Facebook-gebruikers bevraagd om de kaart up-to-date te houden.
Op dit moment is de coronakaart alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar Facebook is van plan ook enquêtes uit te zetten in de rest van de wereld.
Facebook heeft in de Verenigde Staten een nieuwe interactieve kaart gelanceerd die laat zien hoeveel mensen in de buurt symptomen van COVID-19 hebben.
Dat gebeurt op basis van onderzoek onder Facebook-gebruikers die daarin al dan niet symptomen van COVID-19 hebben gemeld. En dus niet op basis van het aantal mensen dat positief is getest op de ziekte die het coronavirus veroorzaakt.
Voor de interactieve kaart wordt data gebruikt uit enquêtes onder een miljoen Facebook-gebruikers, uitgevoerd door onderzoekers van Carnegie Mellon University, zei Facebook in een verklaring.
Facebook-CEO Mark Zuckerberg zei dat het sociale netwerk met zijn 2 miljard gebruikers een unieke positie heeft, die onderzoekers kan helpen beter onderzoek te doen om de uitbraak van het coronavirus te begrijpen.
Zuckerberg: 'Privacy is gewaarborgd'
"Facebook is bij uitstek geschikt voor het uitvoeren van deze enquêtes omdat we een wereldwijde gemeenschap van miljarden mensen bedienen en statistisch nauwkeurige steekproeven kunnen doen", schreef Zuckerberg maandag in een post.
"We doen dit op een manier die de privacy waarborgt. Alleen de onderzoekers van Carnegie Mellon zien de antwoorden van de individuele respondenten - en Facebook ziet alleen de geaggregeerde gegevens."
Facebook is van plan om wekelijks enquêtes te doen onder een nieuwe groep gebruikers om de interactieve kaart up-to-date te houden. De coronakaart is nu alleen beschikbaar in de Verenigde Staten maar de komende weken wil Facebook wereldwijd enquêtes uitzetten.
Volgens Zuckerberg kan de bij Facebook-gebruikers verzamelde data gezondheidsorganisaties en overheden helpen beslissen hoe en wanneer bepaalde delen van de wereld weer geopend kunnen worden de komende maanden.
Bekijk Facebooks interactieve coronakaart hier.